Małżeństwo

Narzeczonych pragnących zawrzeć sakramentalne małżeństwo obowiązuje uczestnictwo:
- w czterech naukach przedślubnych,
- w spotkaniach w poradni życia rodzinnego (czynna we wtorki, godz. 18:00-19:00)
Kurs Przedmałżeński w parafii św. Jana Chrzciciela Tychy
- 13, 14, 15 marzec o godz. 19.00
- 16, 17, 18 październik o godz. 19.00
Parafia św. Marii Magdaleny w Tychach
- 10-12.02.2025; dzień skupienia dla narzeczonych 16.02.2025;
- 04-06.04.2025 (weekendowe*);
- 05-07.05.2025; dzień skupienia dla narzeczonych 11.05.2025;
- 08-10.09.2025; dzień skupienia dla narzeczonych 14.09.2025;
- 21-23.11.2025 (weekendowe*);
*) Nauki przedmałżeńskie weekendowe:
- piątek 19:30-21:00;
- sobota 10:00-18:00 (z przerwą obiadową);
- niedziela 14:30-16:30 - dzień skupienia dla narzeczonych (w tym Msza św. niedzielna)
Do protokółu przedślubnego należy się zgłosić do kancelarii parafialnej 3 miesiące przed planowanym ślubem.
Wymagane dokumenty:
- dowód osobisty.
- zaświadczenie z USC - jeżeli ma to być ślub konkordatowy.
- świadectwo chrztu (data wystawienia dokumentu ważna 3 miesiące).
- świadectwo ukończenia katechizacji w zakresie szkoły ponadpodstawowej
- świadectwo uczestnictwa w przygotowaniu bezpośrednim do małżeństwa (nauki przedślubne, dzień skupienia dla narzeczonych, spotkania w poradni życia rodzinnego) - dostarczone po spisaniu protokołu przedślubnego
Katechizm Kościoła Katolickiego o małżeństwie:
1659 Święty Paweł mówi: „Mężowie, miłujcie żony, bo i Chrystus umiłował Kościół. . . Tajemnica to wielka, a ja mówię w odniesieniu do Chrystusa i do Kościoła” (Ef 5, 25. 32).
1660 Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta stanowią między sobą wewnętrzną wspólnotę życia i miłości, powstało z woli Stwórcy, który wyposażył je we własne prawa. Z natury jest ono nastawione na dobro współmałżonków, a także na zrodzenie i wychowanie potomstwa. Małżeństwo ochrzczonych zostało podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu.
1661 Sakrament małżeństwa jest znakiem związku Chrystusa i Kościoła. Udziela on małżonkom łaski miłowania się wzajemnie tą miłością, jaką Chrystus umiłował Kościół. Łaska sakramentu udoskonala zatem ludzką miłość małżonków, umacnia ich nierozerwalną jedność i uświęca ich na drodze do życia wiecznego.
1662 Małżeństwo opiera się na zgodzie obu stron, to znaczy na woli wzajemnego i trwałego oddania się sobie w celu przeżywania przymierza wiernej i płodnej miłości.
1663 Skoro małżeństwo ustanawia małżonków w pewnym publicznym stanie życia w Kościele, powinno być zawierane publicznie, w ramach celebracji liturgicznej, wobec kapłana (lub upoważnionego świadka Kościoła) oraz świadków i zgromadzenia wiernych.
1664 Do istoty małżeństwa należy jedność, nierozerwalność i otwartość na płodność. Poligamia jest przeciwna jedności małżeństwa; rozwód rozłącza to, co Bóg złączył. Odrzucenie płodności pozbawia życie małżeńskie dziecka, które jest „najcenniejszym darem małżeństwa” .
1665 Dopóki żyje prawowity współmałżonek, zawarcie powtórnego związku przez rozwiedzionych sprzeciwia się zmysłowi i prawu Bożemu, jak tego nauczał Chrystus. Osoby rozwiedzione zawierające nowy związek nie są wyłączone z Kościoła, ale nie mogą przystępować do Komunii świętej. Powinny one prowadzić życie chrześcijańskie, zwłaszcza wychowując swoje dzieci w wierze.
1666 Chrześcijański dom rodzinny jest miejscem, gdzie dzieci otrzymują pierwsze głoszenie wiary. Dlatego dom rodzinny słusznie jest nazywany „Kościołem domowym”, wspólnotą łaski i modlitwy, szkołą cnót ludzkich i miłości chrześcijańskiej.